APA ITU ACTYVATE?

ACTYVATE adalah pergerakan belia di seluruh negara untuk melibatkan diri, memberi inspirasi dan mendorong para belia membentuk Blue Oceans dalam transformasi negara melalui kreativiti dan inovasi.
Ini dicapai menerusi platform pembiayaan awam di web yang disokong oleh kerajaan untuk mencadangkan projek kreatif, mendapatkan sokongan dan meningkatkan sumber.

Projek-projek yang berpotensi tinggi dan telah berjaya meningkatkan dana sasaran mereka boleh menerima dana padanan
  – memastikan suara pemuda dapat didengar melalui projek-projek yang akan dilaksanakan
dengan matlamat untuk menggerakkan penyertaan belia peringkat akar umbi dalam aktiviti pembinaan negara dan mengubah negara menjadi masyarakat yang inklusif.

SIAPA PEMANDU PENTING ACTYVATE?

ACTYVATE adalah kerjasama perkongsian yang diperjuangkan dan dipacu oleh 1Malaysia For Youth (iM4U) dan Pusat Inovasi & Kreativiti Global Malaysia (MaGIC).
Ia juga disokong oleh Kementerian Kewangan, Kementerian Belia dan Sukan; dan Kementerian Pengajian Tinggi
serta Jabatan Latihan Khidmat Negara dan Majlis Belia Malaysia.

SIAPA YANG BOLEH MENJADI SEBAHAGIAN DARIPADA PERGERAKAN ACTYVATE?

Sesiapa warga Malaysia 18 tahun ke atas boleh menjadi sebahagian daripada ACTYVATE dengan mengemukakan sebuah idea projek yang akan dilaksanakan di Malaysia, bagi tujuan memberi manfaat kepada rakyat Malaysia.

Sama ada anda individu, kumpulan komuniti, sekolah, atau syarikat, anda boleh menyiarkan projek anda pada ACTYVATE selagi Pemilik Projek yang dilantik memenuhi syarat-syarat.

APAKAH PROJEK YANG LAYAK ?

Semua projek di ACTYVATE mestilah menunjukkan secara jelas bagaimana mereka dapat memberi kesan positif kepada komuniti serta mereka harus berada di dalam kawasan projek tertentu seperti kategori berikut:

1. Pembangunan Komuniti

2. Alam Sekitar, Kelestarian & Tenaga Hijau

3. Pencapaian Ekonomi & Pembasmian Kemiskan

4. Pembangunan Belia

5. Kelainan Upaya

6. Kesenian, Media & Kebudayaan

7. Kesihatan & Pemakanan

8. Pendidikan

9. Air & Sanitasi

10. Pemeliharaan Haiwan

11. Pembangunan Luar Bandar

BAGAIMANA KONSEP DANA PADANAN BERFUNGSI DAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN DANA TERSEBUT?

Dana Padanan ACTYVATE adalah dana yang disediakan oleh Kerajaan untuk memadani keseluruhan dana untuk sesuatu projek.
Ia boleh didapati semaksimum RM 50,000 untuk projek-projek yang memperolehi potensi kesan yang tinggi yang telah dibincangkan oleh ACTYVATE.

APAKAH PROSES PENGGUNAAN RANGKAIAN ACTYVATOR?

1. Semudah-mudah daftar untuk menjadi pengguna ACTYVATE. Anda boleh mendaftar dengan alamat e-mel atau akaun facebook anda.
Ataupun, jika anda sudah mendaftar, log masuk terus ke akaun anda.

2. Sedia untuk membentangkan idea anda untuk dapatkannya disahkan dan dibiayai? Sebelum anda meneruskan permohonan, sila pastikan anda membaca Policy Actyvate mengenai garis panduan dan kelayakan.

3. Setelah Butiran Profil anda selesai, anda boleh memulakan *proses Aplikasi dengan memilih tab “Mulakan Projek Anda” pada Menu Dashboard anda.

4. Lengkapkan medan borang Permohonan Idea dan klik hantar.

5. Setelah permohonan diluluskan, anda akan menerima pemberitahuan e-mel dan idea anda segera diterbitkan sebagai halaman Projek.

6. Anda kini perlu mendapat sekurang-kurangnya 50 undi untuk mengira projek anda sebagai ‘disahkan’.
Sebaik sahaja disahkan, anda akan menerima e-mel pemberitahuan dan anda boleh terus melengkapkan Permohonan Fundraising anda.
(nota: Projek yang tidak mendapat undian yang mencukupi akan diarkibkan)

7. Lengkapkan borang Permohonan Fundraising dan klik hantar.

8. Setelah aplikasi diluluskan, anda akan menerima pemberitahuan e-mel tentang BILA halaman Projek pengumpulan dana anda akan diterbitkan.
(Ini mungkin tertakluk kepada pusingan pengumpulan dana dan / atau mengikut tarikh yang dicadangkan oleh anda)

9. Anda kini perlu mencapai sasaran pembiayaan anda. Apabila sasaran pendanaan dipenuhi, projek anda dianggap divalidasi dan dibiayai!
(nota: Projek yang tidak mencapai sasaran pendanaannya akan diarkibkan)

10. Anda akan menerima pengesahan e-mel mengenai kejayaan latihan pengumpulan dana anda.
Anda akan dimaklumkan tentang pengeluaran dana yang mungkin tertakluk kepada pelbagai tranche (bergantung kepada syarat pembiayaan anda).
Dana akan dikeluarkan dan anda akan dimaklumkan dengan sewajarnya.

11. Sekarang bahawa dana itu ada, anda boleh mula melaksanakan projek anda berdasarkan rancangan dan strategi yang dicadangkan dalam Laman Projek anda.

12. Ia SANGAT PENTING bahawa semua penyokong dimaklumkan mengenai kemajuan projek, yang terikat terutamanya kepada pencapaian yang disenaraikan di halaman projek.
Anda boleh log masuk dan kemas kini penyokong anda dengan memilih tab “Projek” di dashboard anda.
Anda kemudian akan dialihkan ke halaman projek anda di mana anda dapat menulis tentang pencapaian penting anda.

13. Setelah melengkapkan pencapaian anda yang telah ditetapkan dan membuatnya dilaporkan pada tab laporan di halaman projek anda (lihat 12),
anda kemudian layak dalam pengeluaran dana baki (bergantung kepada syarat pendanaan anda).

Melengkapkan keseluruhan proses ini bermakna anda layak diiktiraf sebagai sebahagian daripada Rangkaian Actyvator!

* Perhatikan bahawa semua projek akan melalui DUA peringkat pembiayaan ; Idea dahulu, kemudian pengumpulan dana.

APAKAH BAYARAN TERLIBAT DALAM MEMBINA PROJEK?

Kami tidak mengenakan bayaran kepada Pemilik Projek untuk melancarkan projek.

APAKAH TEMPOH MASA DIAMBIL SUPAYA MENDAPATKAN PERMOHONAN PROJEK DILULUSKAN?

Selepas penyerahan, anda akan menerima e-mel yang akan menyatakan tempoh tiga hari untuk projek itu diluluskan.

BERAPAKAH BANYAK BOLEH SAYA NAIK?

Tiada had untuk berapa banyak yang boleh anda naikkan pada ACTYVATE. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk menetapkan sasaran penggalangan dana yang munasabah yang akan membantu anda mencapai misi projek anda.

ADAKAH SAYA PERLU MUAT NAIK SEBUAH VIDEO PROJEK?

Tidak, tetapi kami sangat mengesyorkan supaya anda berbuat demikian! Video adalah cara terbaik untuk menyampaikan mesej projek anda kepada orang ramai dan akan meningkatkan kemungkinan projek anda mencapai sasaran pengumpulan dana.

BERAPA LAMAKAH SAYA PERLU MENDAPAT UNDIAN?

Selepas penyerahan idea projek, ia akan mengambil masa selama 5 hari bekerja untuk proses pengesahan. Selepas idea anda disahkan, proses undian idea akan mengambil masa selama 2 minggu.

BERAPA LAMAKAH PERLU SAYA MENGUMPUL DANA?

Selepas berakhirnya tempoh bentang / validasi idea untuk mengumpul undi, anda akan mempunyai dua (2) bulan untuk mencapai sasaran pengumpulan dana anda.

BOLEHKAH SAYA MEMADAM PROJEK SAYA SEKALI APABILA PROJEK SUDAH BERLANGSUNG?

Jika anda tidak lagi dapat menyampaikan projek anda, sila hubungi kami secepat mungkin dan kami akan menamatkan kempen penggalangan dana anda dan mengembalikan dana kembali kepada pembiaya anda.

BOLEHKAH SAYA SUNTING BUTIR-BUTIR PROJEK SAYA APABILA PROJEK SUDAH BERLANGSUNG?

Setelah butiran projek anda diserahkan, anda tidak dapat menyunting projek anda. Hal ini demikian kerana kejayaan projek anda bergantung kepada pengesahan dari orang ramai.
Kemampuan untuk sunting projek selepas kelulusan projek anda akan membatalkan semua undi yang diperoleh.

Walau bagaimanapun, jika terdapat sebarang perubahan kecil (contohnya: kesilapan menaip atau perubahan tarikh acara) sila e-mel kepada [email protected] dan kami akan cuba membetulkannya untuk anda.

APAKAH SAYA BOLEH BUAT SUPAYA UNDIAN DAPAT MENAMBAH?

Kunci untuk mempromosikan kempen anda sangat bergantung terhadap sejauh mana anda dapat menyebarkan projek anda. Sebarkan kepada keluarga, kawan, dan komuniti anda kerana ia dapat memberi manfaat kepada mereka juga.

Suatu perkara tentang media sosial: cuba kekal post anda dalam jumlah sekali sehari. Spamming tidak berfungsi. Siaran anda harus mengandungi pelbagai kandungan – post dalam teks biasa mudah hilangkan perhatian orang.
Melengkapi post anda dengan imej, video dan pautan dapat membantu penglihatan projek anda.

APAKAH SAYA BOLEH BUAT SUPAYA DANA DAPAT MENAMBAH?

Dapatkan kempen penggalangan dana anda bermula dengan menghubungi orang yang paling dekat dengan anda sebelum melibatkan diri dengan orang ramai. Orang yang lakrab dan memahami projek anda lebih cenderung untuk menyokong projek anda.
Sebaik sahaja kempen anda mula mendapat momentum, ia akan kelihatan lebih dipercayai dan menarik kepada orang ramai.

APAKAH YANG BERLAKU JIKA SAYA TIDAK MENCAPAI SASARAN SAYA?

Sekiranya projek anda tidak mencapai sasarannya dalam masa 60 hari, kempen anda akan berakhir dan semua dana yang dibangkitkan akan dikembalikan kepada penderma.

Dengan syarat, semua permintaam bayaran balik perlu dihantar oleh penderma dalam tempoh 7 hari selepas tarikh tamat tempoh kempen. Sila sertakan salinan kad pengenalan, penyata akaun bank dan bukti transaksi sumbangan.

BOLEHKAH PROJEK SAYA TERLEBIH DANA?

Tidak. Setelah anda mencapai sasaran pembiayaan awam anda, kempen anda tidak lagi dapat menerima dana.

HOW DO I RECEIVE THE FUNDS RAISED?

Funds will be transferred directly to your bank account. But do make sure that you have submitted your bank details!

WHEN WILL I RECEIVE THE FUNDS?

Once the campaign ends and the fundraising is successful, the funds will be disbursed to your account after 45 days.

Funds will be disbursed according to the completion of project milestones whereby the following disbursement scheme applies:

For funds RM 3,000 and below

  • 100% disbursement upon successful fundraising

For funds RM 3,001 to RM 10,000

  • 80% disbursement upon successful fundraising
  • 20% disbursement upon submission of satisfactory closing report

For funds above RM 10,000

  • 50% disbursement upon successful fundraising
  • 30% disbursement upon submission of a satisfactory milestone report
  • 20% disbursement upon submission of satisfactory closing report

CAN I RE-LAUNCH A CAMPAIGN IF IT IS UNSUCCESSFUL?

No. When a campaign is successful, it is closed and archived. However, you are allowed to start a new one with the exact same content as the previous one.